چارچوب مفهومی مدارس شاد ریشه وسیعی در اسناد و مدارک یونسکو در ترویج صلح وآرامش از طریق آموزش و به ویژه از دو رکن از 4 رکن یادگیری دارد .یعنی یادگیری برای زندگی با یکدیگر و یادگیری و آموزش بودن که در حیطه روانشناسی مثبت است . ضمن آن که یادگیری و آموزش برای زندگی با یکدیگر اساساً شامل کیفیت های مبتنی بر روابط و از جمله همدلی ، بردباری و احترام به تفاوت های فردی ، ارتباطات و کار تیمی است ( یونسکو 2014) .
اما رکن یادگیری برای بودن به کیفیت هایی اشاره می کند که در درون فرد ریشه دارد ، مانند خلاقیت ، تفکر انتقادی ، خودانگیزی ، پشتکار و خوش بینی ( فائور و همکاران 1972).
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس
تبیین اهداف برنامه درسی «مدرسه شاد» بر اساس آموزه های اسلامی
مقاله ( تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یاد گیری دانش آموزان)