معلمان و دبیران از مهمترین عناصر محیط آموزشی به شمار میروند. نیتی معلمان از حقوق و مزایای شغل و روی آوردن آنها به مشاغل دوم میتواند زمینههای خستگی، فرسودگی و در نتیجه بدخلقی با دانش آموزان و کاهش شادی و نشاط مدرسه را فراهم کرده و حتی در ایجاد رغبت و انگیزه دانش آموزان اثر منفی بگذارد.در واقع، دانشآموز شاد نیاز به معلم شاد دارد و یکی از عواملی که بر شادی افراد تاثیر میگذارد شغل و رضایت شغلی است.
از طرفی، الگوی آموزشی و نوع تدریس معلم و سیستم تشویق و تنبیهی که وی به کار میبرد نیز از اهمیت شایانی برخوردار است. ممکن است، دانش آموزان بسیاری باشند که به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه و سیستم تنبیهی معلم از مدرسه گریزان هستند. وقوع مواردی از خشونت در مدارس، به ویژه انعکاس آ «در فضای مجازی و سطح جامعه میتواند زمینههای ترس، دلهره و پریشانی روانی در دانشآموزان را به همراه داشته باشد.
کاربرد روشهای شادی بخش در جریان آموزش و برنامهریزی آموزشی میتواند علاوه بر ایجاد محیطی رضایت بخش برای دانش آموز، با بسیاری از دیگر مشکلات، از جمله غیبت از کلاس، تأخیر، بی حوصلگی و کسالت در کلاس درس و در نهایت مسالهی افت تحصیلی مقابله کند
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس
تبیین اهداف برنامه درسی «مدرسه شاد» بر اساس آموزه های اسلامی
مقاله ( تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یاد گیری دانش آموزان)