سعدی

سعدی » گلستان » باب هفتم در تأثیر تربیت
 

معلم کُتّابی دیدم در دیار مغرب ترشروی تلخ گفتار بدخوی مردم آزار گدا طبع ناپرهیزگار که عیش مسلمانان به دیدن او تبه گشتی و خواندن قرآنش دل مردم سیه کردی. جمعی پسران پاکیزه و دختران دوشیزه به دست جفای او گرفتار نه زهره خنده و نه یارای گفتار گه عارض سیمین یکی را طپنچه زدی و گه ساق بلورین دیگری شکنجه کردی. القصه شنیدم که طرفی از خباثت نفس او معلوم کردند و بزدند و براندند و مکتب او را به مصلحی دادند پارسای سلیم نیک مرد حلیم که سخن جز به حکم ضرورت نگفتی و موجب آزار کس بر زبانش نرفتی.

کودکان را هیبت استاد نخستین از سر برفت و معلم دومین را اخلاق ملکی دیدند و یک یک دیو شدند به اعتماد حلم او ترک علم دادند اغلب اوقات به بازیچه فراهم نشستندی و لوح درست ناکرده در سر هم شکستندی

استاد معلم چو بود بی آزار                       خرسک بازند کودکان در بازار

بعد از دو هفته بر آن مسجد گذر کردم، معلم اولین را دیدم که دل خوش کرده بودند و به جای خویش آورده. انصاف برنجیدم و لاحول گفتم که ابلیس را معلم ملائکه دیگر چرا کردند. پیرمردی ظریف جهاندیده گفت:

پادشاهی پسر به مکتب داد                     لوح سیمینش بر کنار نهاد

بر سر لوح او نبشته به زر                                 جور استاد به ز مهر پدر


مدرسه شاد . دانش آموزان بانشاط معلم ,  ,لوح ,استاد ,سر ,مردم ,بازند کودکان ,خرسک بازند ,کودکان در ,در بازار ,بعد ازمنبع

عوامل ایجاد شادی در مدارس

چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس

تبیین اهداف برنامه درسی «مدرسه شاد» بر اساس آموزه های اسلامی

مقاله ( تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یاد گیری دانش آموزان)

نقش معلمان

نقش خانواده در شادی دانش آموزان

برای شادی های کودکان برنامه ریزی کنیم

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی تعمیرات بوش در نمایندگی مجاز بوش raHPOO فاران تابش فروشگاه کیا موب - مرجع تخصصی نرم افزار موبایل korosh کالای ارزان اینجا همه چی هست هک و چیت برای mw2 plusmaster