حاجیان (1385) با مطالعه موردی روی یک مجتمع آموزشی شاد، اصول استاندارد بر فعالیتهای یک مدرسه شاد را به شرح زیر می داند:
• مدیریت مشارکتی
•مشارکت دانش آموزان و معلمان در فعالیتهای آموزشی و تربیتی
•مشارکت خانوادهها در فعالیتهای مدرسه
•بهرهگیری از فرصتهای ویژهای چون روز تولد دانش آموزان و همچنین ایجاد محیط شاداب با برقراری تمهیدات مناسبی چون بهرهگیری از رنگها و ایجاد زمینههای مطلوب
•توجه به اصل نگرش، اصل دانش و اصل توانایی
حاجیان، فردوس (1385). بانوی ماه و مدرسه. تهران: نگاهی دیگر.
چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس
تبیین اهداف برنامه درسی «مدرسه شاد» بر اساس آموزه های اسلامی
مقاله ( تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یاد گیری دانش آموزان)